PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS FLASH PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Fitra Hayati
M. Jainuri
Hidayati Rais

Abstract

The purpose of this research to develop multimedia learning interactive used Adobe Flash CS3 Professional of learning math class VII SMP/MTs valid, practical, and effective. This research was used research and development method by APPED model. Multimedia learning interactive that validity by five people experts. The validity was seen from the sheets validation, practility from the sheets inquiries response students and interviews students, while effectiveness from the result of lear and activities learn students. The results of this research showing the scores an average of the validation by experts math 4,22 with the category very valid, the indonesian 3,88 with the category very valid, the media 4,78 with the category very valid, and validation teacher math 4,80 with the category very valid. The validation overall 4,58 with the category very valid. Acquisition presentase response students of 82,27% with the category of  practical. Presentase the results of learning classical of 77,3% with the category of effective and average presentase students activities of 68,64% with the category of active. Based on the results of research and development, multimedia learning interactive has valid, practical, and effective

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Fitra Hayati, M. Jainuri, & Hidayati Rais. (2021). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS FLASH PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA . Mat-Edukasia, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.3020/mat-edukasia.v6i1.404

References

Falahudin, I. (2004). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Tari. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.
Fitri, D. Y. (2014). Pengembangan LKM pada Perkuliahan Bahasa Inggris untuk Matematika di STKIP PGRI Sumatera Barat. Proceeding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Sains, Dan TIK STKIP Surya 2014, 1–9.
Kuswandi, I., & Mafruhah. (2017). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Tunagrahita dengan Mengoptimalkan Penggunaan Media yang Ada di Lingkungan Sekolah di Sekolah Dasar Luar Biasa Saronggi Kabupaten Sumenep. Jurnal Autentik, 1(2), 30–42.
Nuraini, Fitriani, & Fadhilah, R. (2018). Hubungan antara Aktivitas Belajar Siswa dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X SMA Negeri 5 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 6(1), 30–39.
Purwanto, N. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. In T. Surjaman (Ed.), PT Remaja Rosdakarya. PT Remaja Rosdakarya.
Rahmawaty. (2013). Efektivitas PEnggunaan Lembar Kerja Siswa (LKPD) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Geografi Di Kelas VIII SMP Negeri 6 Pasangkayu. E-Jurnal GEOFKIP UNTAD, 1–16.
Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan (S. Y. Suryandari (ed.)). Alfabeta.
Surani, E. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Representasi Ganda untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA [Universitas Negeri Yogyakarta].
Surjono, H. D. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif: Konsep dan Pengembangan. In UNY Press. UNY Press.
Yatmoko, F. D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kerjasama dan Hasil Belajar Matematika Materi Volume Kubus dan Balok Kelas V SDK Murukan Tahun Pelajaran 2017/2018. Universitas Santa Dharma.